logo onderwijspraktijk conniedeblank

Werkwijze

PROCES

Stapsgewijze samenwerking richting groei voor uw kind

Vanaf het eerste contact tot aan de laatste sessie ziet het proces er globaal gezien als volgt uit:

01.
Kennismaken

Ik begin met een intake met het kind, waar u als (groot)ouder ook bij aan kunt sluiten. We bespreken de praktische zaken en plannen de sessies in, als het kan onder schooltijd.

02.
Start traject

Dan gaan we van start! Uw kind houd de regie. We werken met verschillende methodes waar uw kind uit mag kiezen. Vanaf het begin focus ik op het bouwen van een goede relatie met het kind.

03.
Ontwikkelen

Gedurende het traject bouwen we aan de vaardigheden en het zelfvertrouwen van uw kind. We schakelen op basis van wat er deze week speelt op school en wat hij of zij zou willen oefenen. 

04.
Einde traject

Samen met u en uw kind stemmen we af wanneer het juiste moment is om te stoppen. Meestal gaat dit op natuurlijke wijze goed. Soms komen kinderen op een later moment nog even terug.

WERKWIJZE

Bewezen methodes voor een doeltreffende aanpak op maat

In mijn aanpak kan ik verschillende methodes inzetten om uw kind persoonlijk te ondersteunen. Welke ik inzet is afhankelijk van de unieke eigenschappen, leerbehoeften en voorkeuren van uw kind. Hieronder kunt u meer lezen over mijn meestgebruikte werkwijzes. 

alphenaandenrijn-remedialteaching-orthopedagoog

Remedial teaching

Remedial teaching is gespecialiseerde, individuele begeleiding voor uw kind dat waardevol is wanneer standaard onderwijsmethoden niet aanslaan. Als remedial teacher bied ik ondersteuning dat specifiek is afgestemd op de persoonlijke leerbehoeften van elk kind. Dit betekent dat ik niet alleen de uitleg aanpas aan hun unieke manier van leren, maar ook het tempo waarin nieuwe informatie wordt gegeven. Zo kan ik het kind bijvoorbeeld helpen met rekenen, wanneer automatisering van de sommen niet op gang komt. Of met schrijven en het handschift, wanneer dit nog niet goed ontwikkeld is.

Voor sommige kinderen betekent dit een snellere doorloop door de stof en het oefenmateriaal, terwijl anderen baat hebben bij een meer bedachtzame en langzamere benadering. Dit leidt niet alleen tot betere academische prestaties, maar ook tot een grotere mate van zelfvertrouwen en zelfstandigheid in hun leerproces.

Een belangrijk aspect van mijn aanpak is het gebruik van materialen die al op school worden gebruikt. Dit zorgt voor een naadloze integratie van de remedial teaching met het reguliere onderwijs. Kinderen voelen zich comfortabeler en meer vertrouwd met het materiaal, wat leidt tot een groter leerrendement. Bovendien helpt deze aanpak om verwarring te vermijden die kan ontstaan wanneer leerlingen te maken krijgen met verschillende onderwijsstijlen en -materialen. 

Leerpotentieel onderzoek (Onderwijspraktijk Connie de Blank)

Leerpotentieel onderzoek

Leerpotentieel onderzoek aan het begin van het begeleidingstraject kan essentieel zijn om te begrijpen hoe een kind leert. Leerpotentieel onderzoek gaat om het begrijpen van de diepere leerprocessen van uw kind. Er kunnen verschillende dingen misgaan in zijn of haar interpretatie en toepassing van kennis.

Een volledig leerpotentieel onderzoek kan tijdrovend en kostbaar zijn, waardoor ik vaak kies voor het uitvoeren van specifieke subtesten. Dit biedt mij voldoende informatie om te bepalen waar het kind hulp bij nodig heeft, zonder onnodige tijd en middelen te verspillen. Als het nodig of gewenst is, kan ik ook een IQ test afnemen bij uw kind. 

Hiermee kunnen we een effectieve, persoonlijke benadering ontwikkelen. Niet alleen biedt het inzicht in de unieke leerstijl van het kind, maar het helpt ook bij het opbouwen van een vertrouwensband tussen mij en het kind – wat fundamenteel is voor succesvolle begeleiding. 

dynamischtesten-alphenaandenrijn-remedialteaching-orthopedagoog

Dynamisch testen

Dynamisch testen vormt een belangrijk onderdeel van mijn aanpak als remedial teacher en orthopedagoog. In tegenstelling tot statisch testen, waarbij wordt bekeken wat kinderen momenteel weten, legt dynamisch testen de focus op het leerproces zelf. 

Bij dynamisch testen geef ik eerst een opdracht aan het kind. Als het kind hiermee moeite heeft, bied ik ondersteuning en leer strategieën om het probleem op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een hint of stapsgewijze begeleiding. Door deze aanpak krijg ik inzicht in de leervaardigheden van het kind, zoals probleemoplossend vermogen, flexibiliteit in denken en het vermogen om nieuwe strategieën te leren en toe te passen.

Dit type testen is bijzonder waardevol omdat het niet alleen het huidige kennisniveau meet, maar ook hoe een kind leert en zich aanpast aan nieuwe informatie of uitdagingen. Het biedt een veelzijdig beeld van de cognitieve en leerpotentieel van het kind, waar we verder mee aan de slag kunnen.

Poppetjes die presentatie geven (Onderwijspraktijk Connie de Blank)

(P)re-teachen

Pre-teachen is een voorbereidende stap waarbij ik met uw kind de stof doorneem die in de komende lessen behandeld zal worden. Door deze voorafgaande instructie krijgt het kind een voorsprong; het weet al wat er aan komt en kan hierdoor de nieuwe informatie beter plaatsen en begrijpen, wat het zelfvertrouwen en de betrokkenheid tijdens reguliere lessen op school vergroot.

Re-teachen betekent dat ik de inhoud herhaal die de leerkracht al heeft aangeboden. Hierbij is het belangrijk dat ik dezelfde taal en benadering gebruik als de leerkracht, om consistentie en duidelijkheid in het leerproces te houden. Dit helpt bij het versterken van de geleerde stof en zorgt ervoor dat het kind de informatie beter kan verwerken en onthouden.

Deze methoden zijn effectief omdat ze extra ondersteuning bieden waar het nodig is en uw kind helpt om actiever en zelfverzekerder deel te nemen aan zijn of haar reguliere lessen.

diagnosestellen-alphenaandenrijn

Diagnosticeren

Ik stel voornamelijk een diagnose wanneer er twijfels zijn over de aard van de leeruitdagingen van een kind of als dit vanuit school gevraagd wordt. Ik geloof niet zozeer in de focus op labeltjes, maar het stellen van een diagnose kan wel erg inzichtelijk zijn voor mij als begeleider. Ook kan het een opluchting zijn voor zowel het kind als de ouders. Het biedt duidelijkheid en bevestiging.

Een veelvoorkomende situatie is dat ouders een vermoeden hebben van bijvoorbeeld dyslexie en dit aankaarten bij de school, maar te horen krijgen dat ‘het wel goed komt’. Echter, in veel gevallen blijkt later dat het kind inderdaad dyslectisch is. Deze late diagnose leidt vaak tot vertraagde ondersteuning en interventie, wat de leeruitdagingen voor het kind verder kan vergroten. Ook kan dit grote gevolgen hebben voor het zelfvertrouwen en de leerprestaties van het kind.

Veel ouders herkennen na het stellen van de diagnose het gevoel van “Ik heb het altijd al gedacht”. Door vroegtijdige diagnostiek kunnen specifieke leeruitdagingen eerder aan het licht komen. Dit is cruciaal, omdat het mij in staat stelt om de begeleiding beter af te stemmen op de behoeften van het kind. 

CONTACT

Interesse of verdere vragen?

Ik ben een groot deel van de dag aan het werk met leerlingen, waardoor ik de telefoon vaak niet op kan nemen. Spreek uw bericht in op de voicemail, dan bel ik u (vaak dezelfde dag nog) terug. 

U kunt mij ook altijd ’s avonds bellen (tussen 19.30 en 22.00 uur) of in het weekend. Ook kunt u mij een Whatsapp bericht sturen, mailen of een bericht achterlaten via het contactformulier.

Remedial Teacher & Orthopedagoog in Alphen a/d Rijn